Een eigen invalshoek

De afdeling werkt als intern adviesbureau. Ze kennen het bedrijf en de operationele processen zo goed, dat zij vaak worden gevraagd om de rekenmodellen te bouwen wanneer McKinsey weer eens wordt ingehuurd.

De afdeling werkt dan ook mee aan bijna alle strategische projecten binnen het bedrijf. Vaak op de achtergrond, in de schaduw van McKinsey, of onder strikte geheimhouding, wegens de koersgevoeligheid van de plannen. Om hun bijdrage wat beter zichtbaar te maken, brengen ze een eigen (interne) nieuwsbrief uit waarin ze enkele projecten nader belichten.

De nieuwe manager heeft een iets andere positionering op het oog – meer nadruk op de adviesrol en het meedenken, iets minder op de technische kant. Het schrikbeeld is een nerdy whizzkid imago. Ze wil in de communicatie daarom niet teveel aandacht geven aan de rekenmodellen zelf, maar meer aan de bredere context binnen het bedrijf. Wat is de vraag van de opdrachtgever? Waarom is dat belangrijk voor het bedrijf? Waarom kan de opdrachtgever de vraag zelf niet oplossen? Wat is de meerwaarde van de afdeling?

Ik snap haar invalshoek. Toch is het communicatief ook een valkuil. De speciale expertise én het tikje eigenwijze jongehondenimago van de afdeling geeft namelijk ook de ruimte om artikelen te schrijven vanuit een eigen, frisse invalshoek. Uit de reacties op het blad blijkt dat de lezers dat waarderen: het is weer eens iets anders dan de geijkte interne communicatie. Niet het zoveelste standaardverhaal over de achtergronden van de reorganisatie, doorspekt met het gebruikelijke managementjargon. Maar hoe meer je opschuift naar de brede context van een project, hoe dichter je komt bij het formele bedrijfsverhaal. We moeten het kind dus niet met het badwater weggooien, daar zijn we het gelukkig over eens.

Al pratend vinden we toch verschillende mogelijkheden. Zo zouden we bijvoorbeeld best wat dichter op de actualiteit kunnen gaan zitten. Projecten hoeven niet afgerond te zijn om er over te schrijven – de artikelen gaan meer in op de problematiek en de aanpak dan op de resultaten.

Na wat sparren hebben we een concreet lijstje met aanpassingen die we in het komende nummer willen doorvoeren. En aan onderwerpen geen gebrek: de orderportefeuille van de afdeling is zoals altijd overvol.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s