Bedankt voor de afwijzing!

Sollicitanten afwijzen – veel HR-afdelingen maken zich er zo snel en zo makkelijk mogelijk vanaf. Als ze überhaupt al reageren.

Als ze maar niet gaan bellen..
“Houd het zo kort en droog mogelijk”, adviseerde een recruiter. “Alles wat je meer zegt, kan alleen maar vragen oproepen. En je wilt niet dat ze je gaan bellen.” Maar ja, dat is nu eenmaal niet de communicatiestijl van mijn klant. Dus of ik er toch iets persoonlijks van kan maken. Zonder dat de afgewezen kandidaten gaan bellen. Een leuke uitdaging voor een tekstschrijver!

Goed voorbeeld gaat viral
Een mooie inspiratiebron is de prachtige afwijsbrief van het Friese bedrijf Movacolor. Die circuleert nu overal op internet – her en der duiken zelfs berichten op van kandidaten die exact dezelfde brief kregen van een heel ander bedrijf.

Maak het persoonlijk
Het zijn vaak maar zulke kleine dingen. Zelfs de standaardformulering ‘U voldoet niet aan de gestelde eisen’ leest al heel anders als je het net even anders formuleert: ‘Hartelijk dank voor je sollicitatie. Helaas sluiten jouw achtergrond en ervaring onvoldoende aan bij het profiel van de collega die we zoeken. Daarom hebben we besloten om je niet uit te nodigen voor een nadere kennismaking.’

Wees eerlijk
Als je daarna als bedrijf nog een stapje extra zet, dan onderscheid je je direct. Maak je excuses dat je je toevlucht moet nemen tot een standaardbrief. En zonder dat je iedereen persoonlijk schrijft, kun je kandidaten prima een idee geven waarom je ze hebt afgewezen. Omschrijf bijvoorbeeld de belangrijkste criteria waarop je hebt gelet bij je selectie – al is het in drie regels en in heel globale termen, het is beter dan het gebruikelijke niks. Sterker nog, zelfs als je maar een deel van de brieven gelezen hebt, durf dat gewoon toe te geven!

Iedereen wil graag gezien worden
Een hartelijke, persoonlijke toonzetting betekent echt niet dat de boodschap minder duidelijk wordt. Wellicht leidt het zelfs tot minder telefoontjes. Zo’n gortdroge tweeregelige mail geeft je immers niet het gevoel dat jouw sollicitatie door een mens van vlees en bloed bekeken is. En door iemand gezien worden, dat is toch het eerste wat je wilt in je zoektocht naar een baan.

Prettig afscheid nemen
Kies voor een sympathieke afsluiting: ‘We willen je bedanken voor de tijd die je hebt geïnvesteerd en we wensen je heel veel succes in je verdere zoektocht!’ Waarom zou je niet op een prettige manier afscheid nemen?

Kleine moeite, groot effect
Het is een kleine investering om zo’n brief te schrijven. Je kunt hem vervolgens eindeloos hergebruiken – met hier en daar een kleine aanpassing. En het effect is groot. Mijn klant kreeg per kerende mail reacties terug:

“Wat een ontzettend aardige mail! Superattent van je dat je moeite doet uit te leggen hoe het zo gekomen is.. Zo sympathiek slecht nieuws brengen is echt klasse. Dus toch bedankt voor je vriendelijke afwijzing.”

“Dank voor je snelle reactie en duidelijke uitleg. Ik hoop dat jullie snel de geschikte kandidaat zullen vinden en ik wens jullie heel veel succes met de uitbreiding. Wie weet komen we elkaar in de toekomst tegen, dus ik zal jullie inderdaad blijven volgen. Dank voor de tip!”

Bedankt voor de afwijzing – mooier kun je het toch niet wensen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s